Láska v literatuře
Pro...národ |
Několik desetiletí se vedly spory o to, jak moc velkým překvapením bylo pro Václava Hanku, když 16. září v roce 1817 objevil ve věži kostela v Hradci Králové několik pergamenových listů s velmi starými epickými i lyrickými básněmi. Jasné bylo především nadšení vlasteneckých kruhů, které roky usilovaly o prokázání významu české kultury, z literární památky, jejíž styl se blížil lidové tvorbě a to až do 10. století (tedy doby, kdy u nás byly prokázány pouze památky latinské nebo staroslověnské). Dokonce autority Josefa Dobrovského a Josefa Jungmanna Hankovo tvrzení podpořily a tzv. Rukopis královédvorský je považován za původní staročeskou památku ještě poté, co byl v listopadu 1918 nejvyššímu purkrabímu hraběti Kolovratovi doručen rukopis Libušina soudu (později nazývaného Rukopis Zelenohorský), který měl být ještě starší, a tím více vystaven nejistým hlasům. Postupně je zpochybňována pravost obou a stávají se středem dlouhodobých vášnivých sporů ve vlasteneckých kruzích, které ve výsledku znamenaly především boj dvou odlišných názorů, v nichž zdaleka nešlo o pravost rukopisů, ale o spor mezi bezmeznou vírou ve starobylost národa a jeho schopnost vytvářet kvalitní literaturu v národním jazyce a mezi přesvědčením, že pro národ jako takový je důležité poznat zejména pravdu vlastní minulosti, který prosazoval třeba Tomáš Masaryk. |