Komunikace na internetu
#23 Zázraky na počkání II. aneb jak podvodníky rozpoznat |
Lidé, kteří na internetu propagují své zboží nebo služby nepodléhají žádné kontrole. Mohou ti tvrdit cokoliv o sobě a o svých produktech, využívat psychické manipulace, nepravdivé reklamy a dalších nekalých praktik. Nabízí ti zázračné rozuzlení v podstatě jakéhokoliv problému, co tě trápí. Ti, kteří za podobnými nabídkami stojí, většinou tvrdí, že jsou na dané téma odborníci. Někteří mají skutečně několik titulů před jménem či za ním, jiní zase popisují svůj životní příběh a osobní zkušenosti. Ne každý odborník je však odborníkem na všechno, co se jeho oboru týče. To zahrnuje například i lékaře. Přestože každý doktor vystudoval všeobecnou lékařskou fakultu, neznamená to, že je dokonale informovaný o veškerých tématech, které medicína nabízí. Odbornost získává léty praxe v určitém oboru medicíny a taky tím, jak se sám zajímá o nové poznatky a dovzdělává se ve volném čase, neboť medicína je věda, která se neustále vyvíjí.
Zároveň také ne každý člověk, který si prožil určitou zkušenost, může učit ostatní. Vraťme se třeba k tématu hubnutí. To, že někdo zhubl 20kg z něj možná dělá odborníka na fungování jeho vlastního těla, ale to ještě neznamená, že dovede vzít v úvahu zcela individuální situaci ostatních lidí, a doporučit jim relevantní postupy redukce váhy. Už asi tušíš, že zázraky na počkání moc nefungují. Reklama podobných služeb je velmi často klamavá, odborníci, kteří se za ně zaručují, odborníky tak úplně být nemusí. V dnešní době ti může nabídnout kdokoliv cokoliv a nemusí se nijak zodpovídat z toho, že je to nefunkční. Jak ale poznat, že se jedná o klamavou reklamu? A jak rozeznat falešné odborníky? ZPOZORNI JAKMILE:
Není nic zvláštního nebo špatného na tom, když chceš využít něčí pomoc, radu a nebo si usnadnit život nějakým výrobkem. Mysli ale na to, že je mnoho lidí, kteří by rádi využili tvé důvěřivosti a obohatili se na ní. Pokud tedy do něčeho podobného skutečně chceš jít, za prvé si prověř odbornost člověka, který ti něco nabízí. Je to lékař? Na jakou disciplínu se přesně specializuje? Vyjadřují se o něm nějak další odborníci z jeho pole? Existují i jiní odborníci, kteří se k tématu vyjadřují? Shodují se nebo říkají něco jiného? Jaké jsou zkušenosti dalších zákazníků? Zdají se upřímné? Je někdo, kdo spokojený nebyl? Umí vést ten, kdo službu/produkt poskytuje, zdvořilou diskuzi s lidmi, kteří se na něj obrátí s konstruktivní kritikou?
Podobných otázek, na které by ses měl ptát, jsou tisíce. Nepodléhej slepě reklamě, buď opatrný na své zdraví i finance, a jak říká známé české přísloví “důvěřuj, ale prověřuj”! |