Komunikace na internetu
#16 Sociální sítě: Facebook III. - ochrana osobních údajů |
Proč je celý ten humbuk kolem ochrany osobních údajů? A co to má společného s Facebookem? V posledních letech čelil Facebook několika obviněním z nezákoného poskytování osobních údajů jeho uživatelů třetím stranám a musel zaplatit tučné pokuty.
Za jednou z kauz stojí britská společnost jménem Cambridge Analytica, pro kterou uživatelé prostřednictvím aplikace vyplňovali psychologické testy. Jednalo se o zábavnou aplikaci, která slibovala vytvoření psychologického profilu. Společnost se tak dostala k jejich údajům, které byly poskytnuty dobrovolně, a zároveň k údajům milionů dalších uživatelů, stačilo, aby byli v “přátelích” někoho, kdo si aplikaci stáhl. Osobní údaje uživatelů byly později bez jejich vědomí použity pro účely politické kampaně. O něco později se objevila další aplikace známá jako CubeYou, která fungovala na podobném principu, vydávala se za “akademický výzkum” a prostřednictvím psychologických kvízů nasbírala o uživatelích informace, které později využívala pro marketingové účely. Pokud tě tohle téma zajímá víc, určitě se podívej na dokument z roku 2019 jménem Velký Hack (The Great Hack), který pojednává o prvním skandálu, který jsme si zmínili. Kromě afér s aplikacemi, která neoprávněně získávají data bez toho, aniž by s tím jejich uživatelé souhlasili, čelil Facebook v několika posledních letech rozsáhlým útokům hackerů. Podle toho, co víme, mohla uniknout data až několika stovek milionů uživatelů. Facebook svou politiku ochrany osobních údajů ve světle těchto skandálů změnil a na zajištění bezpečnosti pracuje, zároveň vyžaduje od uživatelů daleko podrobnější souhlas s využitím jejich dat. Ani Facebooku se nevyhlo nové nařízení zvané GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů), které má za úkol za prvé informovat uživatele o tom, jak s jejich daty bude nakládáno a zároveň zajistit, že nebudou bez jejich vědomí poskytnuty třetí straně. Nicméně, zamysli se nad tím, kolika aplikacím běžně sám povolíš přístup na svůj facebook? Když se chceš někam nově zaregistrovat, třeba do nějakého internetového obchodu, na donášku jídla, do internetového časopisu a podobně, často ti je nabídnutá možnost přihlásit se skrze svůj facebookový profil. Je to o tolik jednodušší! Nemusíš vybírat uživatelské jméno, heslo, potvrzovat e-maily... Prostě klikneš na možnost “registrovat se prostřednictvím Facebooku.” Přímo na Facebooku pak akorát odklikneš, že souhlasíš, aby daná aplikace/web, získala přístup k tvému profilu. A je to. Je to jednoduché pro tebe, a zároveň tolik jednoduché pro daný internetový obchod či cokoliv jiného, aby se dostal k tvým údajům a využil je například k reklamním účelům. Na místě je také upozornit na to, že Facebook sám o sobě některá data pro vlastní účely uchovává, monitoruje například zprávy na messengeru. I kdybys některé údaje později smazal, je možné, že v databázi facebooku zůstanou už napořád, aniž bys o tom věděl. Je vůbec možné osobní údaje ochránit, aniž by člověk musel smazat všechny své profily na sociálních sítích? Pravda je taková, že ochrana dat nikdy nebude stoprocentní. Co je jednou online, může zůstat veřejnou informací už napořád. Nejlepší, co můžeš udělat, je dát si pozor na nastavení soukromí a sdílet obsah svého profilu pouze se svými “přáteli”. Nejbezpečnější je samozřejmě nesdílet toho mnoho, a vždycky se dopředu zamyslet, co by se mohlo stát, kdyby se určitá informace dostala do nepovolaných rukou. |