Řekni to!
#36 Komunikační chyby |
V jednom z článků o neverbální komunikaci jsme si už pověděli něco o komunikačních chybách. Pojmy jako je atribuční chyba, haló efekt nebo efekt prvního dojmu už nám nejsou cizí. U těchto chyb jde především o náš špatný úsudek o druhém, vycházíme z určitého rysu člověka nebo situace, ve které se nachází, a na základě toho usuzujeme povahové vlastnosti daného člověka a hodnotíme, zda nám bude sympatický nebo ne. Na komunikační chyby se však můžeme podívat i z jiného úhlu pohledu. Může jít o vlastnosti, názory či styly jednání, které ovlivňují vztahy s druhými a kladou nám překážky na cestě k porozumění.
Abychom poznali, čemu se máme v komunikaci vyvarovat, měli bychom nejprve vědět, jak to má fungovat správně. Existují tři důležité pilíře, které bychom ve vztahu k druhým neměli opomíjet. Patří sem empatie, asertivita a respekt. Pod empatií si můžeme představit schopnost naslouchat a schopnost podívat se na svět očima druhého a vcítit se do něj. Asertivita značí schopnost našeho sebevyjádření. Jde o umění vyznat se ve vlastních pocitech a přáních a taktně je vyjadřovat. A nakonec respekt znamená schopnost jednat s druhým jako s rovnou lidskou bytostí, která má své vlastní přání a potřeby, které, ačkoliv mohou být odlišné od těch našich, tak jsou neméně hodnotné. Vzpomeneš si ještě na příklad s Verčou a Pepou z minulého článku? Pepa si stěžoval, že ho Verča neposlouchá, ale ona to ignorovala, protože jí to přišlo jako falešné obvinění. Jak se v této situaci projevuje empatie, asertivita a respekt? Zdá se, že Verča udělala chybu ve všech třech bodech. Pepovi nenaslouchala, neměla potřebu se do něj vcítit, protože jeho slova považovala za nedůležitá, neprokázala jim tedy ani dostatečný respekt. Na Pepu vůbec nereagovala, takže nemohl vědět, co se jí odehrává v hlavě. Mohla třeba říci, že se cítí Pepovým obviněním uražená, ale neřekla vůbec nic… A jak si představit konkrétní chyby, kterých se v rámci nedodržování základů správné komunikace (empatie, asertivita, respekt) dopouštíme?
Poznáváš se v některé ze zmíněných komunikačních chyb? Já se přiznám, že mi jich je pár velice známých, dopouštím se jich já anebo je musím snášet u svých blízkých. Ale není na tom nic zlého, chybky dělá každý, a i když se z nich do budoucna poučí, vyskytnou se další. Už ale víme, že naším cílem by mělo být chyby rozpoznat a naučit se s nimi pracovat. Napadnou tě ještě nějaké další? Podobné výroky či myšlenky, které tě dennodenně potkávají a mají za následek to, že to v komunikaci drhne? Ještě jednou bych připomněla, že opravdu skvělým nástrojem k jejich odhalování je vztahový deník. Ale tím úplně nejdůležitějším nástrojem všech nástrojů je tvoje hlava. Pokud se nenecháš jen unášet na vlně emocí a budeš trochu přemýšlet o tom, co se děje, a proč to třeba v nějakém vztahu neklape, máš napůl vyhráno!
|